Recunostinta – o terapie pentru fiecare zi


recunostinta

Oare in vartejul agitatiei zilnice ne mai facem loc si pentru recunostinta? Starea aceea unica care ne umple inima de bucurie, pace, liniste. Va este o stare cunoscuta, va intalniti cu ea in fiecare zi sau numai cand va amintiti ca aveti pentru ce sa fiti recunoscatori?

recunostinta

Ziua Recunostintei este sarbatorita de americani in a patra zi de joi din luna noiembrie si este una dintre cele mai iubite sarbatori ale lor. Este un moment al introspectiei cand familia si prietenii se aduna laolalta in jurul meselor imbelsugate si aduc multumire darurilor din viata lor.

Asa cum explica profesorul de psihologie de la Universitatea din California, Robert Emmons, recunostinta implica două componente cheie:

  • Este „o afirmare a bunatatii”. Cand simtiti recunostinta, afirmati că traiti intr-o lume binevoitoare.
  • Este o recunoaștere a faptului ca sursa acestei bunatati vine din afara voastra; ca ceilalți oameni sau puteri superioare v-au oferit „daruri” care va imbunatatesc viata intr-un anumit fel.

Practicarea recunostitei imbunatateste sanatatea si starea de fericire

A practica recunostinta zi de zi ar trebui sa devina un ritual deoarcece aceasta practica incurajeaza fericirea si sanatatea. Este regretabil faptul ca majoritatea oamenilor isi aduc aminte cand si cand sa practice recunostinta. Daca ne-am aloca timp pentru asta in fiecare zi viata noastra ar putea fi schimbata intr-un mod pozitiv pe termen lung. 

Studiile au aratat ca starea psihologică de recunostinta are implicatii benefice asupra sanatatii intregului corp. Asadar daca iti doresti sa aduci o stare de pace si liniste in viata ta, ar fi intelept sa iei in considerare sa practici recunostinta cat mai des posibil.

Putem fi recunoscatori pentru fiecare aliment de pe masa noastra si sa ne exprimam la fiecare masa bucuria de a avea acele bucate in farfurie. Putem fi recunoscatori pentru faptul ca Mama Natura ne sprijina si in fiecare an ne da o recolta bogata de fructe, legume, seminte, nuci pe care sa le aducem in caminul nostru. Acesta este numai un simplu exemplu insa fiecare are sigur o lista mult mai lunga de binecuvantari ale vietii sale.

Daca nu am pentru ce sa fiu recunoscator?

In functie de ceea ce vi s-a intamplat intr-o perioada de timp anume, s-ar putea sa simtiti ca nu aveti pentru ce sa va exprimati recunostinta. Intr-un articol publicat in New York Times, Arthur C. Brooks spune:

„Este cel mai intelept sa fii autentic din punct de vedere emotional? Gresit! A incerca sa iti construiesti o viata mai buna nu inseamna sa ramai fidel sentimentelor in numele autenticitatii, ci mai degraba sa te razvratesti impotriva impulsurilor negative si sa actionezi corect chiar si atunci cand nu ne simtim recunoscatori. Pe scurt, a practica recunostinta te poate face sa fii recunoscator.

Dovezile sugereaza ca putem alege in mod activ sa practicam recunostinta – si ca acest lucru ne aduce fericirea.Alegeti sa practicati recunostinta indiferent daca o simtiti in acel moment sau nu.”

recunostinta

O metoda prin care va puteti antrena sa practicati recunostinta este sa identificati si sa fiti recunoscatori pentru lucrurile aparent „inutile” sau „nesemnificative”. Puteti astfel sa fiti recunoscatori pentru frumusetea unei flori, a cerului senin, pentru mirosul din aer sau strada asfaltata pe care mergeti. De-a lungul timpului, practicand, veti descoperi ca acest lucru va va imbunatati cu adevarat capacitatea de a identifica lucrurile „bune” din viata. De fapt, ati putea descoperi ca fericirea este mai  aproape decat v-ati imaginat.

Beneficiile aduse de recunostinta in viata noastra

In afara de faptul ca va face sa va simtiti bine, sentimentul si exprimarea recunostintei aduce o  gama larga de efecte benefice asupra sanatătii, inclusiv:

  • Stimularea hipotalamusului (o zonă a creierului implicată in reglarea stresului) 
  • Imbunatatirea somnului (mai ales daca mintea ta are tendința de a fi mult prea activa, plina de ganduri negative si griji la culcare)
  • Cresterea probabilitatii de a va angaja in activităti sanatoase, cum ar fi exercitiile fizice
  • Cresterea satisfactiei in relatiile voastre
  • Cresterea performantei muncii ( managerii care si-au exprimat recunostinta au vazut o crestere cu 50% a performantei angajaților)
  • Reducerea nivelului de stress
  • Imbunatatirea sentimentului de bunastare
  • Imbunatatirea sanatații inimii, reducerea probabilitații mortii subitela pacientii cu insuficienta cardiaca congestiva si boala coronariana
  • Producerea de efecte pozitive masurabile asupra neurotrasmitatorilor serotonina, dopamina (implicati în reglarea dispozitiei), a hormonilor de reproducere, a cortizolului(hormon al stressului), a tensiunii arteriale, ritmului cardiac, a nivelului de zahar din sange

10 strategii practice pentru a intari si consolida recunostinta

Asemenea unui muschi, sentimentul de recunostinta poate fi construit si intarit prin practica. Iata 10 practici pe care le puteti experimenta:

Păstrați un jurnal de recunoștință zilnic

Puteti tine un jurnal intr-un caiet, pe computer sau puteti gasi o aplicatie pe telefon. Intr-un studiu realizat recent s-a dovedit faptul ca persoanele care tineau un astfel de jurnal au facut mai multe exercitii fizice si au facut mai putine vizite la medic comparativ cu cei ce s-au focusat pe problemele din viata lor.

Scrieti o scrisoare de multumire

Puteti sa scrieti o notita sau o scrisoare de recunostita pentru cineva care se afla in viata voastra. Aceasta persoana fie ca v-a ajutat intr-un moment al vietii voastre sau pur si simplu prin simpla ei prezenta va aduce o stare de bucurie in viata. Scrieti si daruiti tot ceea ce simtiti pentru ea.

Actiuni non-verbale

Acestea includ zambete si imbratisari, ambele putand exprima o gama larga de mesaje, de la incurajare si entuziasm la empatie si sprijin.

Fii sincer si alege-ti cuvintele cu intelepciune

Putem spune cuvintele „te rog” sau „multumesc” in trecere de multe ori insa acestea pot deveni forme de recunostinta puternice atunci cand sunt combinate cu contactul vizual si sinceritatea. Spuneti-le din inima si autentic 🙂

Concentrati-va pe bunatatea altor oameni, in loc să fiti centrat pe sine

Acest lucru va va diminua anxietatile inutile si va va creste sentimentul ca sunteti sustinuti pe drumul vietii voastre. A fi recunoscator pentru bunatatea celorlalti inseamna ca va fi mai putin probabil sa considerati ca aceasta vine de la sine in viata voastra.

Evitati sa va comparati cu ceilalti

Daca aveti acest obicei, trebuie sa stiti ca acesta va erodeaza sentimentul de securitate. Asa cum remarca Emmons in cartea sa, „Micul Carnet al Recunostintei”:”Vreau mai mult este legată de cresterea anxietatii si a nefericirii. O comparație mai sanatoasa este aceea de a contempla ce ar fi viata ta fara o placere de care te bucuri acum … Recunostinta va impiedica sa ajungeti la emotiile care duc la anxietate. Nu poti fi recunoscator si invidios sau recunoscator în timp ce ascunzi regretele.”

Rugaciunea sau meditatia mindfulness

Exprimarea multumirilor în timpul rugaciunii sau meditatiei este un alt mod de cultivare a recunostintei. A practica meditatia mindfulness inseamna ca esti prezent si activ in momentul in care te afli acum. O mantra este folosita uneori pentru a va mentine concentrarea, dar puteti sa va concentrati pe ceva pentru care sunteti recunoscator, cum ar fi un miros placut, o briza rece sau o amintire minunata.

Creati pentru seara un ritual de recunostinta

Puteti sa va faceti o obisnuita din a nu incheia ziua pana cand nu spuneti toti din familie motivele pentru care ati fost recunoscatori in ziua respectiva. Cand veti vedea cat de lunga si interesanta poate fi lista copilului vostru veti descoperi ca motivele pentru care poti fi recunoscator sunt nelimitate.

Faceti pauza cateva minute pe zi si reflectati la aspectele pentru care sunteti recunoscator. Sau puteti sa va faceti un borcan al recunostitei si zi de zi sa scrieti pe o hartiuta motivele de recunostita ale acelei zile. La sfarsitul anului veti constata cat de bogati sunteti cu adevarat!

CheltIuiti bani pe activitati in loc de lucruri

Intr-un studiu recent s-a evidentiat faptul ca daca ne cheltuim banii pe activitati si experiente aceasta duce la generarea sentimentelor profunde de recunostinta si motiveaza generozitatea.

Interesant este ca generozitatea a fost legata de fericire, care poate parea contraintuitiva, deoarece a darui altora inseamna sacrificarea unor resurse fizice sau emotionale proprii. Aceasta experienta a fost validata acum de stiinta care arata că generozitatea si fericirea sunt legate de fapt in creierul tau.


Practicati EFT (Tehnici de eliberare emotionala)

Tehnicile de eliberare emotionala(EFT) reprezinta un instrument util. EFT este o formă de acupresiune bazata pe meridianele energetice folosite în acupunctura. Prin acestea se pot restabili rapid echilibrul interior si vindecarea. EFT va ajuta sa va eliberati mintea de ganduri și emotii negative. 

Cultivati o atitudine de recunostinta intregul an

Sanatatea si fericirea voastra viitoare depind in mare masura de gandurile pe care le credeti astazi. Merita sa ne amintim ca fiecare moment din fiecare zi este o ocazie de a simti și de a ne exprima recunostinta. Facand acest lucru va va ajuta ca in timp sa va simtiti mai fericiti, sa va consolidati relatiile si sa va ajutati sanatatea.

 Concentrandu-va asupra a ceea ce este bine in prezent, deveniti mai deschis pentru a primi  abundenta in viata voastra.

 Deci, nu uitati sa spuneti „multumesc” – pentru voi, pentru univers, si pentru altii.

Sursa: www.mercola.com

Please follow and like us:
20